Logo regionálního portálu regionkurimsko.cz

Regionální zpravodajství

Velké Opatovice slaví 130 let od příjezdu prvního vlaku

Marie Pospíšilová, Zpravodaj Velké Opatovice
sobota 21.9.2019

Ilustrační foto
Autor: Martin Strachoň, Wikimed...

1. září 2019 uplynulo 130 roků, co do Velkých Opatovic přijel první vlak od Chornic.

Na železničním nádraží se shromáždili občané, aby mohli příjezd prvního vlaku přivítat. Co tomuto dni předcházelo?

V roce 1888 se začalo se stavbou železnice z Chornic do naší obce. Byla to odbočka tzv. Západní dráhy z Prostějova do Třebovic v Čechách. Stavbu této železnice provedl bankovní dům ve Frankfurtu nad Mohanem. Prvním přednostou stanice byl u nás Bedřich Stuna, který bydlel v nádražní budově. Fotografie se z tohoto slavnostního dne zachovala. Postavení dráhy mělo pro hospodářský rozvoj obce a celého okolí veliký význam, neboť hned v příštím roce se začalo s pěstováním cukrovky ve větší míře. Zemědělci museli cukrovku vozit koňskými povozy do drahanovického cukrovaru a díky nové železnici mohli naložit do vagonů. Rovněž toho roku se šamotová hlína (žáruvzdorný jíl) z Doubí, kde se otevřel v roce 1889 důl, začala nakládat a odvážet vlakem. Německá firma, v čele s Eduardem Gessnerem a Wilhelmem Pohlem, začala stavět továrnu na šamotové zboží v letech 1892 - 1893.

A jsme opět u 1. září 1889. Velkoopatovický hospodář a písmák, pan Jan Kozelek z Dolenska č.p. 61 napsal: “ Tento rok dne 1. září 1889 začala jezdit mašina od Opatovic k Chornicím a tam od Prostějova k Třebovicím. “ V roce 1959 k 70 letům železnice napsal opatovský historik pan František Kouřil článek do okresních novin Nový život na Blanensku, jak dříve čistě zemědělský kraj činil první kroky k průmyslovému rozvoji. Jinak v kronikách města nebylo o železnici záznamů, až při velkolepé oslavě ke stému výročí. Ve stručnosti je předkládám:

“Hlavní sláva byla v neděli 10. září 1989 dopoledne, kdy na nádraží přišlo množství lidí nejen z Velkých Opatovic.

Budova nádraží zalíčená, všude květiny a vše upravené. Od Chornic přijel očekávaný vlak, ale ne s tou nejstarší lokomotivou, ale s lokomotivou 423041, činící na přítomné “obra” na kolejích. Ve vlaku přijelo mnoho cestujících v krojích, v dobovém oblečení rakousko-uherských uniformách, hasičských z minulého století. Stejně tak strojvůdce  s pomocníkem a průvodčí. Po třinácté hodině vlak odjel do Chornic. V průběhu oslav vyhrávala dechová hudba, řízená ředitelem školy Petrem Křivinkou a dětský folklorní soubor Malohanáček přednesl svoje pásmo písní a básní z našeho kraje v perfektním malohanáckém nářečí. Na tento den přítomní nezapomenou! “

A co v roce 1999? - ke 110 letům jubilea od zahájení pravidelného provozu Moravské západní dráhy, u nás spojení Chornice - Velké Opatovice. Historické jízdy z Velkých Opatovic a Boskovic se uskutečnily v sobotu 18. září. Parní lokomotivy řady 310, 423 a 433, tzv. “Skaličáky”. Kdo se zúčastnil těchto oslav, jistě stál v němém úžasu před železnými obry jako dokladem řemeslné zručnosti našich předků. U příležitosti 110 let MZD byla vydána brožurka.

A co 120 let naší železnice? V sobotu 5. září 2009 přijel na nádraží do Velkých Opatovic ve 12.35 hodin historický vlak tažený parní lokomotivou 423009 z roku 1922. Pamětníkům připomínal dobu páry, kdy jsme jezdili vláčky se soptícími lokomotivami. Na uvítání vlaku se sešlo hodně lidí, ale z Opatovic mnoho nebylo.

Tyto oslavy - 100 let, 110 let a 120 let připravil Chornický železniční klub v čele s hlavním organizátorem akcí panem Markem Říhou. (Je autorem knihy “100 let místní dráhy Skalice nad Svitavou - Velké Opatovice”).

A jaká oslava bude letos při výročí 130 let?

Oslovila jsem opatovické železničáře a v Boskovicích dříve zmíněného pana Marka Říhu.

Letos se oslava konat nebude. Možná 12. října projede historický vlak
Velkými Opatovicemi, ale není to jisté. Ale tradiční vlak, tzv. “Mikulášský vlak”, který po celá léta jezdil, by měl jet 24. listopadu 2019.

Kdo bude mít zájem určitě se to dozví.

Jak to nyní vypadá na cestování po železnici u nás, většina lidí ví. Cestujících je velmi málo. Lidé využívají auta a autobusy. Cesta na nádraží je daleká, dříve to bylo samozřejmé - jelo se vlakem, tak se muselo k vlaku přijít. A před lety? Do roku 1908, kdo chtěl jet do Brna, musel jít pěšky buď do Boskovic nebo Letovic. 17.5.1908, až za 9 let, bylo železniční spojení V.O. - Skalice nad Svitavou otevřeno. O tom ale až někdy příště. Ale šamotová továrna je železnici věrná, využívá ji neustále již 130 let. Nyní k převážení kontejnerů s šamotovými výrobky do celého světa.

 

Článek byl se souhlasem vydavatele převzat ze Zpravodaje města Velké Opatovice. Titulek byl pozměněn. 

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama